A kollagén valóban segíthet a bőr egészségének megőrzésében?

A kollagén valóban segíthet a bőr egészségének megőrzésében?

A kollagén egy rendkívül fontos fehérje.

A szervezetnek szüksége van rá ahhoz, hogy a bőr fiatal és egészséges legyen. Vannak nagyszerű természetes és beavatkozást nem igénylő módszerek a kollagén szintjének növelésére. Mielőtt bármilyen kollagén-kezelést bevetnél, ismerd meg milyen természetes megoldások vannak a probléma megoldására.

Mi a kollagén?

Az egyik leggyakoribb és legnagyobb mennyiségben előforduló fehérjeforma a szervezetben. Az izmok, csontok, inak, erek és az emésztőrendszer számos szövetében megtalálható.

Amikor azonban az emberek a fontosságáról beszélnek, általában a bőrre gyakorolt előnyös hatására utalnak.

Mit tesz a kollagén a bőrrel?

A kor előrehaladtával a szervezet kevesebb kollagént termel. Ez a hiány az öregedés általános jeleit eredményezi. A ráncok, a megereszkedett és rugalmatlan bőr és a merev ízületek mind arra utalnak, hogy a szervezet kevesebb kollagént termel.

Ha a kollagén szintje magas, a bőr puha, sima és feszes lesz. Segíti a bőrsejtek megújulását és helyreállítását és segít nedvesen tartani a bőrt. Éppen ezért az évek során a bőrápolás nagyon fontos összetevőjévé vált.

A kollagén hatékonysága növelhető

A kollagénszint növelésének számos módja van. Hozzájuthatunk különböző ételekből és étrend-kiegészítőkből, de növelhetjük egyéb tápanyagok és módszerek segítségével is.

Nézzük a leghatékonyabbakat!

1, Hialuronsav

A hialuronsav a bőr kollagénjének fontos összetevője. Megtalálható olyan aminosavakban gazdag élelmiszerekben, mint a bab, a gyökérzöldségek és a szója. A hialuronsav könnyen hozzájárulhat a kollagén-szint növeléséhez. Étrend-kiegészítő formájában is fogyasztható.

2, C-vitamin

A C-vitamin az egyik legismertebb vitamin. Az emberi szervezet nem képes előállítani a C-vitamint, ezért nagyon fontos, hogy folyamatosan figyeljünk a pótlására.

Az Indian Dermatology Online Journal egy kutatása azt sugallja, hogy a C-vitamin fontos szerepet játszik a bőr védelmében és segíti a szervezetben a kollagén képződését is.

Nem véletlen tehát, hogy számos bőrápolási termékben találhatunk C-vitamint.

A C-vitamin számos élelmiszerben megtalálható, például a citrusfélékben, a leveles zöldségekben, a papayában, az eperben és a brokkoliban is. De ha szeretnél biztosra menni, bátran válaszd az étrend-kiegészítőket is, hiszen abban állandó C-vitamin mennyiséget találsz.

3, Aloe vera gél

Az emberek gyakran használnak aloe vera gélt a leégett bőr kezelésére vagy a kiütések enyhítésére. Egy, a témával kapcsolatos kutatás azonban azt sugallja, hogy ennél jóval több előnye is van az aloe verának.

A kutatás során már a bőrkárosodás megjelenése előtt egy Aloe szterin nevű aloe kivonatot adtak az embereknek.

Az eredmények azt mutatták, hogy a hialuronsav és a kollagén termelése csaknem megkétszereződött a résztvevők szervezetében. Jelentősen csökkentek továbbá az arc ráncai is. Úgy tűnik tehát, hogy az aloe valóban stimulálja a megfelelő sejtek növekedését.

Az aloe vera használható helyi krémként, de alkalmazható étrend-kiegészítőként is.

4, Ginzeng

A ginzenget évszázadok óta használják a hagyományos orvoslásban. Egy 2012-ben közzétett tanulmány megállapította, hogy a ginzeng növeli a kollagén mennyiségét a véráramban.

Emellett gyulladáscsökkentő és antioxidáns tulajdonságokkal is rendelkezik. A kutatók azt is megjegyezték, hogy a ginzeng potenciálisan képes lehet a bőrsejtek öregedésének megállításában. Gyakran megtalálható tea, tinktúra és étrend-kiegészítő formájában is.

5, Antioxidánsok

Az antioxidánsok olyan anyagok, amik segítenek megvédeni a szervezetet a szabad gyököktől. A szabad gyökök olyan molekulák, amik károsíthatják a testet. Nem minden antioxidáns fokozza a kollagén-termelést, de mindegyik segít a jelen lévő kollagénnek, hogy a lehető legjobb munkát végezze.

Sokféle antioxidáns létezik, amik különböző módon védik és fiatalítják a bőrt. Az antioxidánsok bőségesen megtalálhatók a természetben, ezáltal számos élelmiszerben is. A közzétett kutatások szerint az antioxidánsokat tartalmazó ételek és italok a következők:

  • áfonya
  • zöld te vagy EGCG, ami a zöld tea aktív összetevője
  • édesgyökér kivonat
  • eperfa kivonat
  • gránátalma kivonat
  • kávé kivonat
  • astragalus
  • fahéj
  • bazsalikom, oregánó és kakukkfű illóolajok

6, Retinol

A retinol, vagy más néven A-vitamin egy másik típusú antioxidáns, amit általában a bőr kollagén-szintjének növelésére használnak. Segít meghosszabbítani a kollagén élettartamát, valamint blokkol bizonyos kollagént elpusztító enzimeket, így tökéletes kiegészítője számos bőrápolónak is.

7, Vörös fényterápia

Bizonyos bőrkezelések, például a kémiai hámlasztás vagy a lézeres felületkezelés szövődményekhez vezethet. Ezen kezelések után a bőrnek sok időre van szüksége a helyreállításhoz.

Egy tanulmány szerint a vörös fényterápia gyors és biztonságos módja a bőr kollagén-szintjének növelésére.

Kimutatták, hogy a vörös fényterápia növeli a kollagén növekedését, enyhíti a ráncokat és javítja a bőr rugalmasságát. Nem invazív módszer és nincs mellékhatása sem.

8, Bőrvédelem

A bőrsejtek folyamatos körforgásban vannak, létrejönnek majd elpusztulnak. Ez egy természetes folyamat, azonban vannak olyan tényezők, mint például a környezet, amik rontják a helyzetet. A zord időjárás, a szennyeződések, a napsugárzás és még a porrészecskék is károsíthatják a bőrt.

A sérült sejteket ki kell cserélni, még mielőtt tovább csökkentik a kollagén szintjét. Egyszerű megoldás erre a bőr rendszeres tisztán tartása. A napi mosakodás és a hámlasztás segíthet megvédeni a bőrben lévő kollagént.

A napsütéses napokon érdemes az arcot védeni, akár kalappal, akár fényvédő krémekkel. Napsütéses napokon a napszemüveg segíthet megvédeni a szemet is és a szem körül található finom bőrt is.

A kollagén mítoszai

A kollagénszint növelésével kapcsolatos egyik legnagyobb mítosz az, hogy közvetlenül a bőrre kenve is használ. A kollagént tartalmazó krémekkel, testápolókkal, gyógyhatású kenőcsökkel és hidratáló krémekkel hosszú évek óta azt hirdetik, hogy képesek növelni ezt a szintet.

Valójában azonban a kollagénmolekulák túl nagyok ahhoz, hogy behatoljanak a bőr alsó rétegeibe, így ezeknek nincs valódi hasznuk, így a legtöbb esetben csak pénzkidobás jelentenek.

A másik mítosz az a gyakorlat, hogy kollagént adnak hozzá a reggeli kávéhoz, hogy így pótolják azt. Egy kutatás szerint azonban a koffein valójában negatív hatással van a bőr öregedési folyamataira. Ez azt jelenti, hogy a kávéhoz adott kollagén csupán minimalizálja a koffein által okozott kárt.

Forrás: www.medicalnewstoday.com

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

scroll to top