Másnaposság

alkoholos másnaposság

A társadalmi élet legkevésbé kívánatos része, amikor másnap reggel megpróbálunk kilépni az ágyból és újra megfogadjuk, hogy soha többet nem iszunk alkoholt, Mitől van a másnaposság és mit lehet tenni ellene? 

Főként az alkohol tartalmú italok okozzák és az ezekben található vegyületek hatása az agyra. Ezen nagy igazságon túl őszintén be kell vallanunk, hogy vajmi keveset kutatott terület ez az orvoslásban. Igyekeztem összeszedni azért a fellelhető legjobb kutatási eredményeket. Íme:

Alkohol

Az alkohol három fő típusát különböztetjük meg: metil, izopropil és etil. Csak az utóbbi (etil-alkohol vagy etanol) alkalmas emberi fogyasztásra. De még az etanol is mérgező, mivel jelentős oxidatív stresszt termel és gyulladásos reakciót vált ki, amely károsítja és összezavarja az idegsejteket.

Ezenkívül a szervezet átalakítja (metabolizálja) az etanolt acetaldehiddé, ami még mérgezőbb mint az etanol. A folyamat végén a szervezet az acetaldehidet acetáttá alakítja, ami ugyan kevésbé romboló a sejtekre nézve, de még mindig hozzájárul a másnapossághoz. 

Az etanol, az acetaldehid és az acetát felelősségének aránya másnaposságért nem teljesen világos, de a fejfájást és egyéb tüneteket főként az agy és az azt körülölelő szövetekben általuk okozott gyulladáskeltő és oxidatív stressz okozza.

Vörösbor vagy fehérbor?

A szeszes italok gyártása során keletkeznek, vagy egyszerűen beleteszik azokat a vegyületeket amiket összefoglaló néven kongenereknek hívunk. A bor vagy sör esetében például a kongenerek az erjedés során keletkező vegyi anyagokat jelentik, míg egy likör esetében ez valami utólag a szeszhez kevert vegyület vagy növényi kivonat.  Ezek nagyban meghatározzák a legtöbb alkoholos ital ízét és aromáját. Ezek azonban toxikusak, ami magyarázat arra a jelenségre, hogy az azonos mennyiségű etanolból álló különböző italok miért okoznak különféle mértékű másnaposságot. 

Azt kell tudni róluk, hogy minél több van belőlük a nedűben, annál erősebb másnaposságot tudnak okozni.

De miért másnap?

Miért csak akkor jön elő, amikor a véralkohol visszaáll a (közel nulla) értékre? Mennyivel könnyebb dolgunk lenne a leszokásban ha rögtön az elfogyasztásukkor fájdalmat okoznának. 

Ismét nem vagyok teljesen biztos az okokban. Számos meggyőző magyarázat létezik, amelyek nem zárják ki egymást. Az egyik ilyen magyarázat az, hogy az alkohol, mint fájdalomcsillapító maszkolja az általa okozott károkat. A másik az, hogy az alkoholnak időre van szüksége a kár előidézéséhez. Egy másik az, hogy az alkohol dehidratációt okoz, amelyről tudjuk, hogy magában (alkohol jelenléte nélkül is) fejfájást, fáradtságot és kognitív károsodást okozhat. A legtöbb ember ismeri is ezt az alkohol fogyasztás utáni szomjúság érzést és érzi, hogy több vizet kell innia.

Egy másik magyarázata az, hogy az alkohol kiüti ki a testet a homeosztázisból. Az alkoholfogyasztás több olyan hormonális és anyagcsere-változással jár együtt, amelyek – jóllehet nem igazán tanulmányozták az oksági tényezőket – a fáradtság és a kognitív károsodás lehetséges okai. Az alkohol által érintett hormonok közé tartozik az inzulin, a kortizol, a tesztoszteron, az aldoszteron és a növekedési hormon valamint az alkohol által szintén befolyásolt ingerületátvivő anyagok közül az adrenalin. Az alkohol bizonyos fogyasztási körülmények közt hypoglykaemiát (hirtelen vércukorszint esést) is okozhat.

Harmadikként megemlítem az alvást mint lehetséges magyarázatot a másnaposságokra. A kutatások azt mutatják, hogy bár az alkohol előidézheti az álmosságot, de amikor elhagyja a testet vagy lebomlik, akkor a szokásosnál nagyobb éberséget okoz, ami rosszabb alvási minőséghez vezethet. És persze ne felejtsük el, hogy akár ittunk alkoholt, akár nem, a késő esti bulizás megzavarja az alvásmintákat, és már ez másnaposság érzését okozza. Több éve nem ittam egy korty alkoholt sem, mégis sajog a fejem ha időnként reggelig mulatunk valahol.

Hogyan kerüljük el a másnaposságot?

A legbiztosabb (és legkevésbé szórakoztató) módja annak, hogy elhárítsuk a másnaposságokat, hogy nem iszunk alkoholt, vagy ha iszunk, azt mértékletesen. Az összes többi nagyjából tudományos vagy népi gyógyászati megoldás hatékonysága megkérdőjelezhető.

Amit a kongenerekről írtam megfontolandó. Minél több ilyen van egy italban, annál erősebb lesz a másnaposság. Ha választhatsz egy Unicum vagy egy Vodkával “higított” körtelé között, ez utóbbi kevesebb fejfájással jár. A vörösbor előbb okoz másnaposságot mint a fehér. A pálinka okozta másnapi életérzés könnyebben elviselhető, mintha konyakkal koccintottál volna.

Az alvás hiánya és a dehidratáltság elkerülése szintén segíthet és erről is találtam mérési eredményeket. Ha már kiütötted magad, másnap hagyd pihenni a testet és igyál bőségesen – vizet.

Szintén van valamennyi hatása annak, ha lassabban kapja a szervezet ugyan azt a terhelést. Ezt a lassabb alkohol fogyasztás mellett az evéssel is lehet befolyásolni. Egy teli gyomor lelassítja az alkohol felszívódását és csökkenti annak csúcskoncentrációját.

Ezek nem voltak új tippek. Minden magára valamit is adó alkalmi alkohol fogyasztó ismer ezek közül legalább egyet.

Gyógyító növények és vitaminok

A fitoterápia gazdag olyan vegyi anyagokban, amelyek hatással vannak az emberi szervezetre. Ezeknek a hatóanyagoknak egy része előnyösen befolyásolja a gyulladásos folyamatokat, egyesek növelik az antioxidáns termelést, és megint másokról kimutatták, hogy fokozzák az etanol lebontó enzimek működését a májban. Ilyen módon csökkenthetik az agyban az etanol és az acetaldehid által okozott károkat. Ez jól hangzik így elsőere, de a kérdés az, hogy mennyire vált  ez be a gyakorlatban?

Gyümölcslé

Egy 14 résztvevővel végzett összehasonlító tanulmány szerint a körtelé jelentősen csökkentette az etanol koncentrációját a vérben (a kiinduláskor és az ivást követő 15 órával), valamint a koncentrációs zavarokat is. 

Egy másik, 15 résztvevős összehasonlító vizsgálat után, arról számoltak be, hogy az alkohol ivás előtt fogyasztott szőlőlé jelentősen csökkentette a fejfájást, a szomjúságot és általában a másnaposság tüneteit.

Egy harmadik, 55 résztvevővel végzett összehasonlító tanulmány azt mutatta, hogy az Opuntia ficus indica (kaktusz körte) néven ismert növény leve  jelentősen csökkentette a másnapi szájszárazságot, az émelygést és az étvágytalanságot. Szóval három ország, három vizsgálat, három különböző gyümölcslé azonos eredménnyel. Mit veszthetünk?

Ginzeng

A ginseng különböző fajtáival is készültek vizsgálatok. (Milyen szórakoztató lehet ezt a területet kutatni.) Az derült ki belőlük, hogy ezek lehetnek hatásosak. 

Egy 26 résztvevővel végzett összehasonlító vizsgálat szerint az ivás közben fogyasztott vörös ginzeng kivonat (Panax ginseng) másnap csökkentette a 15 különböző tünet nagyságát a placebóval összehasonlítva. Különösen a szomjúság, a fáradtság, a koncentráció és szédülés tünetei csökkentek, bár ezek a tünetek egyike sem volt súlyos. A vörös ginzengnek gyulladásgátló tulajdonságai vannak, ami segíthet megmagyarázni néhány tünet csökkenését.

Ezenkívül a ginzenget kapó csoportban szintén jelentősen csökkent a vér alkoholszintje, és az acetaldehid szintje a vérben jelentős mértékben emelkedett. Ez a kettős hatás azt sugallja, hogy a vörös ginzeng növeli elősegíti az etanolt acetaldehiddé átalakulását, de nem segíti az acetaldehidet ecetsavvá alakítani vagy legalábbis nem olyan mértékben. Ezzel egy picit visszautalok a fenti harmadik bekezdésben az alkohol lebontásának problémájára.

Vitaminok, ásványi-anyagok

Más összetevők a boltokban kapható másnaposság elleni termékekben sokkal spekulatívabbak. A magnézium általában bennük van, mert más helyen kimutatták, hogy enyhíti a fejfájást. B1 és B6 vitaminok is szerepelnek bennük, mert az alkohollal élő emberek általában hiányosak ezeből a vitaminokból.  A C-vitamint valószínűleg az antioxidáns hatásai miatt kerül bele.

Mindezek ésszerűnek tűnnek, de az igazság az, hogy a bizonyos helyzetekben hatással bíró ételösszetevők nem mindig hatnak más helyzetekre. Például a magnézium-fogyasztás gyógyíthatja a magnéziumhiány miatt fellépő fejfájást, de ez nem jelenti azt, hogy bármilyen hatással lesz a másnaposság miatti fejfájásra. 

Hasonlóképpen, az alkoholos másnaposság különbözik a hosszú távú alkoholizmustól, és csak azért, mert az antioxidánsok védenek az alkohollal kiváltott oxidatív stressztől, nem következik egyenesen, hogy minden antioxidánsnak ilyen hatása lesz.

Kutyaharapást szőrivel

Végül csábító lehet az a módszer, hogy másnap egy “gyógysörrel” kezded a napot. Ez a módszer: még több alkoholt fogyasztani a másnaposság megszelídítésére. Ahogy korábban láttuk, az alkohol fájdalomcsillapító tulajdonságai segíthetnek megmagyarázni, hogy miért javul a helyzet amikor valaki rátölt egyet másnap. Ez rövid távon tényleg enyhítheti a másnaposságot?

Úgy tűnik, hogy – bizonyos mértékig és áron igen. A felmérésben résztvevő ivók beszámoltak arról, hogy az újabb alkohol elfogyasztása nem javított meg a szédülésen, sőt inkább meghosszabbította azt. Ráadásul a “kutya szőre” módszer értelem szerűen azt jelenti, hogy több nap amikor alkoholt ivott valaki.

Ez azt jelenti, hogy ez a módszer hozzásegíti az embereket a rendszeres iváshoz. Jellemző, hogy a rendszeres ivók nagyobb valószínűséggel használják ezt a módszert. Tudjuk, hogy az alkohol addiktív. Minél többet fogyaszt valaki, annál többet kíván. Ez gyakran függőséghez vezet. Szóval ezt a módszert én nem javaslom.

Ez túl hosszú volt

Tudom, de össze tudom foglalni röviden: Nincsenek csodálatos gyógymódok a másnaposságra, de a hidratálás és a több alvás legalább a tüneteket enyhíti.
A nem szteroid gyulladáscsökkentők csökkenthetik a fejfájást, és az enyhébb stimulánsok (például koffein) képesek ellensúlyozni az agyi ködöt és lehangoltságot, de csak bizonyos mértékig, és az alap probléma továbbra is ott marad. 

Végül a “kutya szőrével” módszer akár megkönnyebbülést eredményez, akár nem, elnyújtja az idejét a tisztulásnak, és ez vezethet a masszív alkoholizmushoz.

Szóval a legjobb javaslatom, hogy ne igyál alkoholt. Ráadásul ez manapság egyre menőbb.

forrás: Pubmed

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

scroll to top