Képzelje magát egy riporter helyébe, akit a szerkesztője kiküldött egy stábbal egy hurrikán közepébe, hogy vegyen fel erről valami érdekeset. Az emberünk kiér a helyszínre és nem találja a hurrikánt. Erős szél van, de hurrikán nincs. Ez ugye rém kellemetlen helyzet.
Amikor egy média a rossz hírekből él, nem engedheti meg magának a jó hírt a rossz helyén. Még azt sem engedheti meg, hogy csak simán elmondja, hogy elmaradt a rossz hír. Az emberek rossz híreket akarnak látni és hallani. Legalábbis ez a beteg gondolat vezérli a médiavállalkozókat kevés kivétellel a világ minden országában.
Rossz hír = több pénz
A hírhamisítás mögötti érdekek nem mindig látszanak elsőre. Nem is olyan régen írtam arról, hogy gazdasági érdekek állnak a légkör széndioxid koncentrációjának növekedése mögött. Mármint a hír mögött. Csodálatos volt olvasnom az ezzel keltett tiltakozást. Volt aki azt írta, hogy kizárt dolog amit állítok, mert nem tud róla.
Ma egy újabb gyöngyszemmel lettünk gazdagabbak. A Weather Cannel nem kis cég. 1400 főt foglalkoztat világ szerte és abból él, hogy rossz az idő. Több mint 100 különféle módon terjeszti az időjárás jelentést interneten és hagyományos televíziós csatornákon is.
Éppen tegnap raktam ki a Twitterre, ahogy a képernyőn a meteorológus elmagyarázta érthető módon az egyszerű tévénézőnek, hogy mit jelent a 9 láb magas víz az utcán amit ők vizionáltak másnapra. Ezen már mosolyra derült a szám, de amit ma láttam ugyan ettől a tévécsatornától, attól hosszan röhögtem.
A videó magáért beszél. Miközben a színész (ők riporternek nevezik) azt játszotta, hogy alig bír megállni a tomboló orkán közepén, egyszer csak besétál két rövid gatyás srác a képbe és mit sem sejtve arról, hogy éppen egy odaképzelt hurrikán közepén vannak, derűsen beszélgetve továbbállnak. A képernyő sarkában látható a mért szélsebességi érték ami 29mph – alig 50km/h. Ez ugyan erős szélnek minősül és ahogy látható a felvételen a leveleket el is sodorja, de ez teljesen normális jelenség így nyár vége felé egy váratlanul lecsendesedett “hurrikán” közepén.
A csatorna amikor védeni próbálta a baklövést. Mert ugye mi lenne mint baklövés az élő adásban hazudozás? Nyilatkozatukban arra hivatkoztak, hogy a színész (ők riporternek nevezik) füvön állt, míg a srácok a biztonságos betonon sétáltak. Ennél az is jobb lett volna, ha meg sem szólalnak.
Csak a saját szemének hisz?
Ugye ez a régi mondás, miszerint csak azt hiszem el amit látok ma már nem mindig a jó irányba vezet. Az emberek a médiából tájékozódnak, mert vagy nincs módjuk közvetlen információkat szerezni, vagy lusták. Amikor azt látják a képernyőn (mindegy, hogy tévé vagy számítógép) amit láttatni akarnak velük, akkor azt fogják gondolni róla, amit gondoltatni akarnak velük róla. Mindegy, hogy politikáról, egészségről, betegségről vagy időjárásról van e szó.
Az, hogy volt e jégeső Nyíregyházán, nehéz cáfolni vagy igazolni Zalaegerszegről. Egy floridai embernek ha a hírcsatorna azt mutatja, hogy hurrikán tombol Karolinában, azt elhiszi. Csupán a karolinai suhancok képesek arra, hogy mindeközben dorgóban és rövid gatyában sétáljanak át a sörözőbe mit sem sejtve a körülöttük tomboló pokolról.
Egyetért? Tiltakozik? Szóljon hozzá!
Suba Tamás
Volt ott szörnyű árvíz is: https://www.youtube.com/watch?v=cgm3_jzcNm4
Shotdown
A CNN sem jobb: https://www.youtube.com/watch?v=kohxJwcUAFA