Az Amerikai Pszichiátriai Társaság szerdán jelentette be, hogy véget vet a korábbi gyakorlatnak, mely szerint a gyógyszercégek támogatták éves orvosi továbbképzéseiket és konferenciáikat. A változtatással csökkenteni kívánják a pénzügyi érdekütközéseket.
A 38 ezer orvost képviselő szervezet az elsők között döntött úgy, hogy nemet mond a gyógyszergyári támogatással tartott szemináriumokra, melyekről sokan úgy vélik, hogy a reklám határát súrolják. A pszichiátriai szerek éves forgalma a világon dollármilliárdokban mérhető.
Az Amerikai Pszichiátriai Társaság, az APA elnöke, Nada Stotland elmondta, hogy körülbelül egy éve vetődött fel a változtatás gondolata. „Semmiért nem hibáztatjuk a gyógyszercégeket és nem szakítunk meg minden kapcsolatot velük” – hangsúlyozta Stotland. Úgy véli, hogy bár társaságuk igyekezett elkerülni a célzatos előadásokat, az ajándékozás összekötése az oktatással „nem volt a legegészségesebb keverék”.
A döntés vonatkozik a szimpóziumokon felszolgált, ipari partnerek által támogatott étkezésekre is. „Ami elfogadható volt öt éve, az nem feltétlenül fogadható el ma” – mondta James Scully, az APA orvosigazgatója.
Az év elején több gyógyszercég is bejelentette, hogy új irányelveket fogad el a washingtoni ipari érdekvédelmi csoport, az Amerikai Gyógyszerkutatók és Gyógyszergyártók javaslatára. Ennek értelmében megszüntetik az apró szóróajándékok osztogatását. A csoport korábbi, 2002-es szabályozása már megtiltotta a drágább ajándékokat, például az üdüléseket, és felszólította a cégeket, hogy a támogatott továbbképzések szakmai anyagát bízzák külső szakértőkre.
Forrás: MTI