Jódhiány – 9 tünet, ami a jód hiányára utalhat

Jódhiány – 9 tünet, ami a jód hiányára utalhat

A jód alapvető ásványi anyag, amit a pajzsmirigy a pajzsmirigy hormonok előállításához használ fel, amelyek segítenek a növekedés szabályozásában, helyreállítják a sérült sejteket és támogatják az egészséges anyagcserét. Sajnos világszerte az emberek több, mint egyharmadánál fennáll a jódhiány veszélye.

A legmagasabb kockázatúak közé tartoznak:

  • Terhes nők.
  • Azok, akik olyan országokban élnek, ahol a talajban nagyon kevés jód van. Ide tartozik Dél-Ázsia, Délkelet-Ázsia, Új-Zéland és az európai országok.
  • Akik nem használnak jódozott sót.
  • Vegetáriánus vagy vegán étrendet követő emberek.

A jódhiány kellemetlen és akár súlyos tüneteket okozhat. Ide tartoznak a terhességgel kapcsolatos problémák, a súlygyarapodás és a tanulási nehézségek is.

Íme a jódhiány 9 jele és tünete

1. Duzzanat a nyakban

A jódhiány leggyakoribb tünete a nyak elején található duzzanat. Ezt golyvának hívják, és akkor fordul elő, ha a pajzsmirigy túl nagyra növekszik.

A pajzsmirigy egy kicsi, pillangó alakú mirigy a nyak elején. A pajzsmirigy hormonokat állítja elő. Amikor a TSH vérszintje emelkedik, a pajzsmirigy jódot használ pajzsmirigy hormonok előállításához. Ha azonban a szervezetben kevés a jód, akkor nem tud elegendő mennyiséget előállítani belőlük. Annak érdekében, hogy ki tudja egyensúlyozni a helyzetet, a pajzsmirigy keményebben működik. Ez a sejtek növekedését és szaporodását idézheti elő.

Szerencsére a legtöbb esetet a jódbevitel növelésével lehet kezelni. Ha azonban a golyvát évek óta nem kezelték, akkor a pajzsmirigy állandó károsodását okozhatja.

2. Váratlan súlygyarapodás

A váratlan súlygyarapodás a jódhiány egy további jele lehet.

Ez akkor fordulhat elő, ha a testben nincs elegendő mennyiségű jód a pajzsmirigy hormonok előállításához. Ennek oka az, hogy a pajzsmirigy hormonok segítik az anyagcsere sebességének szabályozását, melynek során a test átalakítja az ételt energiává és hővé. Alacsony pajzsmirigy hormonszint esetén a test kevesebb kalóriát éget el. Sajnos ez azt jelenti, hogy az elfogyasztott ételekből származó kalóriát zsírként tárolja el a szervezet.

Ilyenkor érdemes megemelni a bevitt jód mennyiségét. Ez segíthet a lassú anyagcsere következményeinek megfordításában, mivel segítheti a szervezetet, hogy több pajzsmirigy hormont termeljen.

3. Fáradtság és gyengeség

A fáradtság és gyengeség szintén a jódhiány általános tünetei.

Néhány tanulmány azt találta, hogy az alacsony pajzsmirigy hormonszinttel rendelkező emberek közel 80% -a fáradtnak, lassúnak és gyengének érzi magát. Ezek a tünetek azért fordulnak elő, mert a pajzsmirigy hormonok segítenek az energia előállításában. Ha alacsony a pajzsmirigy hormon szintje, a test nem képes annyi energiát termelni, mint általában. Ez az energiaszint zuhanásához vezethet, és gyengeséget okozhat.

Egy 2456 embert vizsgáló tanulmány szerint a fáradtság és a gyengeség a leggyakoribb tünete azoknak, akiknek alacsony vagy enyhén alacsony a pajzsmirigy hormon szintje.

4. Hajhullás

A pajzsmirigy hormonok segítik a szőrtüszők növekedésének szabályozását.

Ha alacsony a pajzsmirigy hormon szintje, akkor a tüszők megállíthatják a regenerálódást. Idővel ez hajhullást okozhat. Ezért jellemző a jódhiányos emberekre, hogy hajhullástól szenvednek. Egy 700 embert érintő tanulmány szerint az alacsony pajzsmirigy hormonszinttel rendelkezők 30% -ánál volt jellemző a hajhullás.

5. Száraz bőr

Egyes tanulmányok azt mutatták, hogy az alacsony pajzsmirigy hormonszintű emberek kb. 77% -ára jellemező a száraz bőr.

A jódot tartalmazó pajzsmirigy hormonok segítenek a bőrsejtek regenerációjában. Ezenkívül a pajzsmirigy hormonok segítenek a testnek az izzadás szabályozásában. Az alacsonyabb pajzsmirigy hormonszintű emberek, például a jódhiányos emberek általában kevésbé izzadnak, mint a normál pajzsmirigy hormonszintű emberek.

Tekintettel arra, hogy az izzadtság segíti a bőr nedvesedését és hidratálását, az izzadtság hiánya egy újabb tünete a jódhiánynak.

6. A jódhiány megváltoztathatja a pulzust

A jódszint befolyásolhatja a pulzusszámot. Ha túl kevés az ásványi anyag, a szív ritkábban fog verni a szokásosnál, míg ha túl sok, akkor a szokásosnál gyorsabban verhet a szív.

A súlyos jódhiány rendellenesen lassú pulzust okozhat. Ez gyengeséget, fáradtságot, szédülést okozhat és esetleg ájulást.

7. Tanulási nehézségek

A jódhiány befolyásolhatja tanulási és emlékezési képességet.

Egy több, mint 1000 felnőtt bevonásával végzett tanulmány megállapította, hogy azok, akiknél magasabb a pajzsmirigy hormonszint, jobban teljesítettek a tanulási és memória tesztekben, mint az alacsonyabb pajzsmirigy hormonszinttel rendelkezők.

A pajzsmirigy hormonok segítenek az agy növekedésében, fejlődésében. Éppen ezért, ha csökken a jód szintje a szervezetben, csökkenhet az agy fejlődése is.

Tanulmányok azt mutatták, hogy a hippokampusz, az agy azon része, amely a hosszú távú memóriát irányítja, kisebb az alacsony pajzsmirigy hormonszintű emberek esetében.

8. A jódhiány problémát okozhat a terhesség alatt

A terhes nők esetében magas a jódhiány kockázata.

Ennek oka az, hogy nem csak saját jódszükségletüket kell kielégíteniük, hanem a növekvő magzatét is. A fokozott jódigény fennáll a szoptatás ideje alatt is, mivel a csecsemők az anyatejjel együtt jódot is kapnak. Ha a kismama nem fogyaszt elég jódot a terhesség és a szoptatás alatt, mellékhatásokat okozhat mind az anya, mind a baba számára. Az anyáknál felléphet például gyengeség, fáradtság és hidegérzet. Míg a csecsemőknél akadályozhatja a fizikai növekedést és az agy fejlődését.

Ezenkívül a súlyos jódhiány megnövelheti a halva születés kockázatát.

9. Szabálytalan menstruáció

Jódhiány következtében súlyos és szabálytalan menstruációs vérzés léphet fel.

A jódhiány legtöbb tünetéhez hasonlóan ez is a pajzsmirigy hormonok alacsony szintjéhez kapcsolódik, mivel azok előállításához jódra van szükség. Egy vizsgálatban az alacsony pajzsmirigy hormonszintű nők 68% -ánál fordult elő szabálytalan menstruációs ciklus. Ugyanez a szám az egészséges nőknél csupán 12% volt.

Forrás: www.healthline.com

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

scroll to top