Ezt egy angliai bíróság mondta ki (bár nem szó szerint). Mindezt a GlaxoSmithKline gyógyszergyár keresetére. A cégnek adott igazat a fogyasztókat képviselő szervezettel szemben. De még mielőtt messzemenő következtetést vonnánk le akár az angol fogyasztók, akár a magunk szellemi képességét illetően, tekintsük meg a per tárgyát képviselő terméket.
Erről nagybátyám kedvenc mondása jut eszembe, aki szerint ha 94 liter szennyvízbe öntünk 6 liter bort, az még szennyvíz marad, de ha 94 liter borba öntünk 6 liter szennyvizet az szennyvíz lesz mindenestül.
De ha úgy gondolja, hogy egy zsivány tervezte a csomagolást, nézze meg a termék reklámját a következő címen: Ribena reklám
Ugye a filmet megnézve is arra gondolunk, hogy főleg ribizli van a palackban és nem cukor, csapvíz, mesterséges édesítő- és színezőszerek?
Profit mindenek előtt
Egy gyógyszergyártól azonban nem várhatjuk, hogy korrekt legyen. Attól összeomlana a tőzsde. Pár tudatos angol vásárló és feljelentette a céget az ottani reklám felügyelettel foglalkozó szervezetnél (ASA) és korrekt tájékoztatást kértek a termék csomagolásán, a tévében és a web oldalon megjelenő reklámokban.
Az ügynökség azonban elutasította a keresetet és a legérdekesebb az indoklás: „a fogyasztók valószínűleg nem fogják szó szerint venni a hirdetésben sugalltakat és azt gondolni, hogy az ital kizárólag fekete ribizlit tartalmaz, vagy azt, hogy a tápértéke azonos a fekete ribizliével.”
Sajnos azonban a hivatal téved ebben az esetben. Ezt minden reklámszakember tudja.
A reklámban sugallt érzések hatása
A színes ételek jobbak. Ez olyan mélyen gyökerezik a tudatunkban, hogy semmi neveltetési vagy szociális kondicionálás nem tudja kiirtani. Amikor erre rájöttek a gyártók, elkezdték színezni a termékeket. Egy harsányabb étel azt az üzenetet sugallja a sejtjeinknek, hogy jobb, frissebb, egészségesebb. Emiatt festék kerül a legtöbb készételbe és tulajdonképpen ezért díszítik az éttermekben is a tányérokat olyan színesen. Ha színes, szívesebben fogunk enni belőle.
Ha ön egy fagyizó előtt állva egyféle fagyit látna 20 tégelyben, nem venne 3-4 gombóccal. Ha ugyan azt a fagyit 20 különféle színnel megszínezik, Ön többet fog venni.
Az emberek már úgy születnek, hogy az agyuk be van programozva erre a nyelvre. És tapasztalatom szerint nem csak az emberek, de a legtöbb állat is. A színes, harsány ételek erőt, energiát és egészséget nyújtanak. Ha egy narancsot levesz a fáról vagy egy fekete ribizlit és megeszi, érezni is fogja ezt az energiát. De semmit nem fog érezni, ha Narancs-2 vagy Fekete-7 nevű kőolajból származó vegyülettel lett színezve a cukros víz.
Egy Fanta, aminek dobozán ott virít egy kupac narancs, nyomokban tartalmaz narancsot. Ha jól emlékszem 1% alatt. A most pert nyert Ribena 6% ribizlit tartalmaz és egy sor adalékot, amitől ribizlilének fog látszani.
És a hivatal szerint ez rendben van. A fogyasztók nem fognak bedőlni ennek a trükknek.
Szerintem igen. Ezért szeretném felhíni mindenkinek a figyelmét arra, hogy a fekete ribizli egy csodálatos táplálék. A Ribena pedig átverés, amit egy gyógyszergyár állít elő csuda tudja miből és fekete ribizlinek álcázva terjeszti.
Forrás: Nutraingredients