Gyulladás az agyban és a depresszió

A magyar népesség közel négy százaléka szenved súlyos depresszióban, azonban a betegek fele nem reagál az antidepresszánsokra. Egy közelmúltban végzett vizsgálat kapcsolatot mutatott ki az agyban végbemenő gyulladásos folyamatok és a depresszió között.

Bár még a Dr. Jeffrey Meyer által vezetett kutatók sem merték egyértelműen kijelenteni, hogy a gyulladás járul hozzá a depresszió elmélyüléséhez, vagy éppen fordítva, a depresszió növeli meg a gyulladásos folyamatok valószínűségét az agyban, van pár olyan étel, ami mérhetően csökkenti ennek kialakulását. 

A rossz fiúk

Mielőtt a gyulladáscsökkentő tápanyagokat bemutatnám, jó tudni, hogy mi az, ami éppen ellenkezőleg – növeli a szervezet gyulladásos folyamatainak súlyosbodását. Mert egy gyulladás – hiába természetes védekezési módja a testnek – egy bizonyos határon vagy időtartamon túl káros és nem kívánatos.

Egészség és életmódbeli tényezők, amelyek növelik a kockázatát, vagy beindítják az agyban a gyulladásos folyamatokat:

  • 30% feletti szénhidrát tartalmú diéta
  • diabétesz
  • mozgáshiány
  • tartós stressz
  • szívbetegség
  • asztma
  • antibiotikumok
  • alvási szokások
  • emésztési rendellenességek
  • b-vitamin hiány

A jó fiúk

Fekete áfonya

Ez a gyümölcs, ami Székelyföld legértékesebb terméke antioxidánsok és más fitotápanyagok széles tárháza. Javítja a tanulási képességet, a gondolkodást és a memóriát, valamint csökkenti a az agyat is érintő oxidatív stresszt.

Kávé

Igen, ez jó hír a kávérajongóknak. Az antioxidáns és a koffein tartalmának köszönhetően hozzájárul a folyamatos összpontosításhoz. A koffein a több mint egy sima “memóriatámogató”. Segít lassítani a kognitív hanyatlást és csökkenti a gyulladást az agyban.

Avokádó

Az avokádó majdnem olyan hatékony az agy egészségének fenntartásában, mint az áfonya. Nem csak segít csökkenteni a vérnyomást, ami csökkentheti a kockázatát a maradandó agyszövet károsodásnak, de magas omega-3 zsírsavtartalma táplálja is az agyat.

Zeller

Gazdag forrása egy luteolin nevű vegyületnek, ami csökkenti a gyulladást az agyban.

Dió

A dió, az avokádóhoz hasonlóan jó forrása a növényi alapú omega-3 zsírsavaknak, a természetes fitoszteroloknak és antioxidánsoknak. Egy kísérletben kimutatták, hogy idősebb patkányoknál lassította az agy öregedését.

Omega 3

Tanulmányok azt mutatják már heti egy alkalommal halat fogyasztó emberek esetében az Alzheimer kór kialakulásának esélye 60 százalékkal alacsonyabb, mint azoké, akik nem fogyasztanak halat. A gyógyhatásért felelős omega-3 tartalmú halzsír naponta is fogyasztható kapszulás változatban ott, ahol a friss hal nem elérhető könnyedén.

Kurkuma

A kurkuma nevű fűszer tartalmaz egy kurkumin nevű gyulladáscsökkentő antioxidánst. Még ízületi gyulladások esetén is sikerrel alkalmazzák. A kurkumin ráadásul képes átjutni a vér-agy gáton, ami az egyik oka annak, hogy ígéretesnek bizonyult, számos neurológiai rendellenesség kezelésében is.

Forrás: Centre for Addiction and Mental Health

[cm_ad_changer campaign_id=”2″]

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

scroll to top