Lisztérzékenység, glutén, glutamin

Szeretnék tőled kérdezni a Glutamin nevű aminosavról. Hallottam számtalan egészségügyi pozitív hatásairól, mint pl. bélhámosító, probiotikus hatása van, jó a sav bázis egyensúlyra, nagyon jó az ibs, ibd, chron betegség, laktóz, glutén intolarenciára. A pontos kérdésem az lenne,hogy a glutamint azt búzából vonják ki és ha búzából vonják ki akkor nincs benne glutén? Mert evidens ha búzához köze van akkor glutén is van benne. De egy csomó oldalon, fórumon ezt a glutamin dicsérik gyomor és bélrendszeri betegségben küzdők. Szeretnék nyugtázást kérni erről kapcsolatban, hogy van e benne glutén vagy nincs. Mert sok embert megkérdeztem és azt a választ kaptam,hogy nem tudom. … Köszönöm:G.F.

Mi is a lisztérzékenység vagy cöliákia?

Egy autoimmun-betegség. Kiváltója egyes gabonafélékben lévő fehérje (glutén) specifikus fehérjecsoportja: a gliadin.  Sok ember esetében a fogyasztása hatására sérül a vékonybél nyálkahártyája, ami emésztőrendszeri panaszokat majd tápanyag-felszívódási zavarokat okoz, ami végső soron alultápláltsághoz vezet. Mivel a vitaminok és az ásványi-anyagok mindegyike a vékonybélből szívódna fel, a vitaminhiány is kísérője a betegségnek. A gluténmentes diétát egész életen át kell tartani annak akinél ez a betegség kialakult.

Mi a glutamin?

Egy glutén-hez csak nevében hasonló aminosav. Az aminosavak a fehérjék építőkövei. Amikor valaki fehérjét eszik, az emésztőrendszer lebontja azt aminosavakra és újraépíti a saját fehérjéit belőle. Mondjuk eszünk egy szelet csirkét, akkor nem a csirkefehérje épül be az izmainkba, hanem a csirke húsát aminosavakra bontja az emésztő-rendszerünk és felépíti az emberi fehérjéket. Hasonló módon zajlik ez amikor növényi proteint fogyasztunk – mondjuk búzából származót.

Maga az emberi test is állít elő aminosavakat. Ezek az úgynevezett nem -esszenciális aminosavak. Nem esszenciális, mert mi is képesek vagyunk előállítani. A glutamin is ezek közül való.

A glutamint a testünk állítja elő glutamátból és ammóniából. A legjelentősebb glutamin előállító szövet az izomszövet, de kis mennyiségben a tüdő és az agy is bocsát ki glutamint. Emiatt normál esetben nem kell aggódni hogy glutamin hiánya alakul ki valakinek. Kevés olyan esettel találkoztam, ahol valami érdemleges pozitív hatása lett volna a glutamin adagolásnak. Testépítők alkalmazzák ha izomtömeget szeretnének növelni, de ez nem biztos, hogy “normális”. Edzés nélkül semmi előnyös hatását nem fogja észlelni magán senki és az emberek legtöbbje nem edzz olyan intenzitással, hogy glutamint kellene ennie mellé. Ne feledjük, a testünk előállítja ezt az anyagot.

Lisztérzékenység esetén glutamin?

A fentieket elolvasva már biztosan érti, hogy a két anyagnak (glutén és glutamin) vajmi kevés köze van egymáshoz. A glutamin nem okozhatja azokat a tüneteket mint a glutén. Jól is néznénk ki, ha egy izmaink által termelt aminosav tönkretenné a beleinket.

Orvosok közt is vita van arról, hogy a glutamin fogyasztása hoz e bármi hasznot a különféle irritábilis bélproblémákkal küzdők számára. Volt vizsgálat ahol ez jött ki, volt ahol a fordítottja. Vannak betegek akik esküsznek, hogy jót tett nekik és vannak akiknek romlott az állapotuk tőle.

Ha valaki ennek ellenére ki akarja próbálni, akkor pár dolgot javaslok megfontolni:

  1. ellenőrizze a dobozt vagy kérdezze meg a gyártót arról, hogy tartalmaz e a glutamin glutént.
  2. kezdje a javasolt adag negyedével és figyelje meg, hogy 4-5 órán belül okozott e számára kellemetlen reakciót (hasmenés, fáradtság, puffadás). Ezt azoknak is javaslom, akiknek nincs diagnosztizált cöliákiájuk.
  3. ha bármi kétsége merül fel, hagyja el a terméket és termeljen glutamint a saját izmaiban ahogy én is csinálom. 🙂

Ha teljesítmény növelés a célja valakinek, inkább használja ki a Double Helix Water nevű készítményt. Látványos és veszélytelen.

Ha pedig bélproblémákkal küzd a fentiek közül bármelyikkel, akkor találja meg az okát, ami egy gyulladást okozó étrendi komponens lesz, amit viszonylagos rendszerességgel fogyaszt. Ezt hagyja el teljesen és egyen gyulladáscsökkentő hatású ételeket, mint spirulina vagy omega-3 olajok.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

scroll to top